سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ عوارض هر کدام چیست؟

مقدمه:

نگرانی مادران باردار در روزهای آخر بارداری امری طبیعی است . آنها دائما استرس این را دارند که آیا می توانند بدون هیچ مشکلی نوزاد خود را به دنیا بیاورند یا نه؟ یکی از مراقبت های دوران بارداری خانم ها این است که در ماه های آخر بارداری پزشک مخصوصشان ضمن معاینه به آنها می گوید که با توجه به شرایط نوزاد و مادر ، زایمان طبیعی برای آنها بهتر است یا عمل سزارین. بطور متوسط، 10 درصد زایمان‌ها در جهان به روش سزارین انجام می‌شود، طبق آمار رسمی در ایران حدود 25 تا 35 درصد زایمان‌ها به صورت عمل جراحی یعنی سزارین صورت می‌گیرند. این نکته را به یاد داشته باشید که مهمترین مزیت روش زایمان طبیعی این است که زمان بهبودی پس از زایمان طبیعی، کوتاه تر از زایمان سزارین است.

در چه مواقعی زایمان سزارین انجام می شود؟

در بیشتر موارد چنانچه مادر باردار هیچ مشکلی نداشته باشد، زایمان طبیعی صورت می گیرد. اما چنانچه بنا به دلایلی امکان زایمان طبیعی نباشد، پزشک شما زایمان سزارین را توصیه می کند. این موارد عبارتند از :

1- زمانی که نوزاد از نظر وزنی بسیار بزرگ باشد ( یا یک بیماری شناخته شده کروزومی داشته باشد). در این مواقع ، پزشک شما به احتمال زیاد روش سزارین را توصیه می کند.

2- زمانی که در زایمان قبلی، عمل سزارین با برش افقی داشته اید و بر اثر این جراحی امکان فشار و باز شدن بخیه ها و دیگر خطرات احتمالی باشد.

3- زمانی که بارداری دوقلو دارید و امکان بدنیا آوردن دو قلو ها از راه زایمان طبیعی نباشد. به همین دلیل به منظور اجتناب از خطرات احتمالی و تولد راحت نوزادان روش سزارین از طرف پزشک توصیه می شود.

4- زمانی که شما قبلا زایمان سزارین داشته اید، به دلیل برش و بخیه روی شکم امکان زایمان طبیعی برای شما وجود ندارد ، مخصوصا اگر برش به صورت عمودی باشد.

عوارض عمل سزارین:

  •  آسیب به مثانه : جراحی سزارین می تواند باعث آسیب به مثانه شود. در زایمان طبیعی احتمال آسیب دیدن مثانه بسیار کم است.
  • عفونت های ادراری : عفونت های ادراری در سزارین به دلیل ضربه و آسیبی که به سیستم ادراری در حین عمل وارد می شود بیشتر است. شاید در زایمان طبیعی فشاری که سر جنین به مجرای ادرار وارد می کند. احتمال این موضوع خیلی کم است-
  •  آسیب به مجرای کلیه : در بعضی مادران زایمان طبیعی باعث بی اختیاری ادرار به صورت موقتی شود اما در زایمان سزارین شانس آسیب به مجرای کلیه خیلی بیشتر وجود دارد.
  • خونریزی بیشتر : با اینکه خونریزی در زایمان طبیعی وجود دارد اما این خونریزی اندازه و حدی دارد. یک زن در زایمان طبیعی به طور متوسط،‌ خونی که از دست می‌دهد حدود 700 تا 500 میلی‌لیتر است . اندازه این خونریزی در سزارین بیشتر است و گاهی به دوبرابر می رسد. خونی که یک زن درجراحی سزارین از دست می‌دهد معمولا حدود 1000 میلی لیتر است.

 

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ عوارض هر کدام چیست؟